30 July 2012

Al-Fatihah


Hari ini 10 Ramadhan 1433H. Genap 10 hari umat Islam berpuasa. Alhamdulillah, saya ingin terus kekalkan ingatan bahawa bulan ramadhan adalah bulan beribadah lebih dari mengingatinya sebagai bulan puasa. 

Sudah 11 hari juga anak saudara saya kembali kepada Pencipta. Memetik dari bacaan talkin yang disampaikan pagi 1 Ramadhan.." Dari tanah kita datang, kepada tanah juga kita kembali"

Mengumpul kekuatan untuk menerima hakikat kehilangan...uhh, sangat pedih. Melihat kakak dan keluarganya menghadapi saat kehilangan itu juga sangat pedih. Tapi hari demi hari kekuatan itu terbina, walaupun ada kalanya ingatan pada saat manis suka duka mudah sahaja terbayang dan terkenang-kenang tapi saya positif.  Pasti ada tempat terbaik yang telah disediakan kepadanya di sana sedangkan kita yang masih bernafas ini perlu terus berjuang dan beramal mudah-mudahan baik juga tempat kita di sisi Allah kelak.

Dia dijemput olehNYA di usia menginjak 14 tahun. Sangat kuat dan cekal berjuang untuk hidup sehingga ke akhir hayatnya. Semangatnya tinggi dan saya nak anak-anak saya, mahupun diri saya sendiri menjadi sepertinya. Terus kuat dan tidak mengaku kalah. 

Tersentuh hati membaca comment seorang rakan yang mendoakan supaya diberi kekuatan seorang ibu saat amanahnya diambil oleh Pencipta. Semoga doa tersebut diperkenankan olehNYA

 Ya.... saya faham perasaaan itu. Saya lihat kakak saya jatuh. dan saya memerhati dia mengutip kekuatan untuk bangun semula.





6 comments:

salzahari said...

takziah utk kakak awak..sakit pe ye arwah? yaa..kehilangan/ kematian adalah saat memilukan tak kira laah umur berapa kita menghadapinya!

Chekpid said...

tq. jangkitan kuman yang teruk (demam panas almost 3 weeks). sebulan berkampung dihospital

Nazirah Azeman said...

takziah :(

Chekpid said...

tq nazirah

Puteri Nurhayati said...

Baru baca entri ni, Epid. Alfatihah untuk arwah anak sedara ko. Tumpang sedih.

Chekpid said...

tq put. kehilangannya masih terasa :(