12 December 2012

Di hari kejadian


Chekpid dah survey klinik beberapa minggu sebelum tu. Tapi masih berfikir-fikir macammana nak uruskan dengan lebih mudah. Dan datanglah idea untuk khatan dirumah sahaja. Tak payah tengah sakit kena pula naik kereta.  Lagipun Selepas prosidur sekejapan boleh dokong dan landing atas tilam yang memang dah ready depan tv.

Untuk tahun 2012 ini rata-rata upah khatan biasa sekitar rm90-100. Kalau guna laser difahamkan dalam rm150. Ini harga sekitar shah alam. Tempat lain tak pasti.

Hari itu jumaat 7hb dis masih bekerja macam biasa. Siap balik lewat nak settle lnpt online. Sampai ke sudah tak siap lagi makanya balik lah dengan kerja separuh jalan.

Selepas ambil  kiddos cepat-cepat suh depa mandi pakai bedak wangi2...(tidak ada semburan air paip bomba disitu...haha)

Sebenarnya tak adalah nak beriya sangat untuk khatan syafiq. Dia pun baru 5 tahun. Saiz pun halus je. So memang dari awal dah bagitau...'mama ikut adek. Kalau adek ready kita buat'. Dia pula dari awal relax n steady...abangnya pakai pelikat dia pun nak. Walaupun kain tu ku lipat dua masih lagi labuh macam pakai telekung.

Pembantu perubatan datang betul-betul waktu tengah azan maghrib. Kes sesat barat sebab rumah kami agak susah nk bg direction. Exit road banyak sangat sampai boleh jadi confuse esp yang tak biasa area sini. Lepas berjemaah prosidur pun di mulakan. Serius agak gelabah tak tentu arah maknya. Tapi luaran nampak cool saje...hakhakkktuii

"ok siapa nak mula dulu"

Memang sepatutnya abang long tapi boleh pulak dia buat drama. Sesi tolak menolak yang akhirnya membawa kepada syafiq offer diri.

Honestly semasa dia dibius dan menangis rasa agak syahdu. Tapi chekpid taknak kalah dan masa tu perasaan untuk bagi sokongan lebih kuat dari nak melayan emosi kesian. Jadi mak ni kena kuat kan!!!

Posisi paling sesuai rasanya adalah di atas kepala anak. Chekpid pegang tangan dia, tinggikan kain pelekat supaya dia tak tengok semasa prosidur dan terus menerus bagi semangat serta berzikir sama-sama dengan anak.

Sebenarnya sakit dia sekejap je. Selepas bius dia dah berhenti menangis...relax dan follow zikir sama-sama. Terharu dengan keberanian budak kecik tu.

Tiba giliran abang long

Belum apa-apa dia dah menyorok belakang maknya.

Baru bersihkan dengan kapas dia dah terjerit-jerit macam di suntik 2-3 kali. Boleh pulak meronta-ronta nak bangun kata nak kencing..nak e'ek..

Siap muntah 2 kali, banyak menjerit dan menangis punya pasal. Ouwh sungguh telenovela rosalinda de amour.

Nak pegang tangan dia pun tak cukup kudrat. Lenguh tangan mak!

Dan memang dah jangka, perasaan takut dia yang berlebih-lebih (tak bagus juga jadi orang ke 2 kan). Yang kelakar dia menangis dan menjerit-jerit 'sepanjang jalan' ok. Suruh ikut zikir pun taknak. Cakap meraban-raban macamlah kata-kata dia tu mengubah keadaan. Mengekek chekpid ketawa. Hilang nervous mak! Mana taknya antara ayat meraban dia....

"Mama kat tv cerita apa"

...itu pun dengan cara terjerit-jerit jugak.

Lega. Semua selesai dalam pukul 10 malam. Sakit pinggang oooo....hikhik.
Dan malam itu bermula sesi penjagaan dua budak ibarat kembar tak seiras yang kemahuannya tak sama dan dilain-lain masa. Letih boleh tahan *sambillappeluh*

Apapun, syukur semuanya selamat.

Nak sambung siri ke-3 boleh? Tak abis lagi nak cerita apa yang jadi selepas malam itu.

Satu pengalaman baru untuk kami.

Hari ke-4 tilam pun dah lapang. Bebudak merayau sana sini sambil jalan lagak penguin. Tak maunya baring diam-diam.

3 comments:

salzahari said...

lawak...hehehe..special tu panggil ke rumah? PP gomen ke kinik? abahnya tade ke tlg pegang?

i ni..Amani yg 2 thn tu blom sunat :P hehee..kes suka kesian2 time diaorg baby..tunggu 2 thn baru nak sunat.

Chekpid said...

Sal...bukan baby lg senang handle ke. Yg sikakak pun waktu 2 thn eh.

Abahnya pegang kaki kalau tak, mau bersilat sammersop budak2 tu. Ambil staff kita je...hik2

Nur said...

Ooo.. seronoknya buat kat rumah. Cepat baik sekarang khatan ya, 3 hari dah boleh berlari orang kata, yang laser tu.