20 December 2012

Jaga anak khatan


Sudah ku agak. Naik kerja mesti malas nak update blog. Balik rumah dah penat pumpampumpam kul 10.30 malam syabil dah ajak tidur. Walaupun dia yang nak tidur, off course maknya rasa macam, eh! aku pun kena  tidur jugak denagn tekad dan azam bangun semula pukul 11 malam tapi sampai sekarang tak pernah berjaya direalisasikan.


Simpan sini untuk rujukan.

Cara menjaga anak berkhatan (My kiddos khatan tradisional)

1. Kain sarung/pelikat. 

Dulu kain di ikat dan digantung untuk elak rasa ngilu, sakit atau tak selesa kat situ. Sekarang tak perlu susah payah mikir mana nak gantung, mana nak tebuk paku bagai. Cari sahaja bekas penapis plastik yang biasa kita pakai kat dapur . Kan benda tu ada jaring-jaring. So ambil tali ropiah ikat kat satu bahagian kemudian lilitkan pada belakang pinggang dan ikat semula pada satu bahagian yang lain. Senang angin keluar masuk. Kain pun tak payah nak ikat ketat-ketat kat pinggang kesian budak tu berkirap. Udah ler terbaring statik gitu. Mau lencun dek peluh dibuatnya. Unless rumah kalian ada aircond.

2. Pemakanan

Tak ada pantang larang yang spesifik pun. Key word adalah 'Menu sihat'. Itu yang patut diamalkan bukan sahaja semasa pantang. Rutin biasa memang susah kan. Tapi bila dalam situasi macam ini sekurang-kurangnya kita lebih teliti. 

Less sugas, less salt, less oil. 
Kukus gril panggang...kukus gril panggang... kukus!!
Haaa...gitu le kekdahnya

3. Cucian luka

Bila anak-anak buang air kecil, jangan basuh dengan air paip. Cari air garam. Nama perubatannya sterile saline solution Kat farmasi ada jual. Harga dalam RM5-6 sahaja. Antara fungsinya untuk bagi luka cepat kering. Nak lagi senang handle, isi dalam bekas spray.

4. Keringkan luka

Bengkak akan surut selepas 3-4 hari prosidur. Sepanjang tempoh itu memang pembantu perubatan bekalkan pil tahan sakit, pil surut bengkak dan antibiotik. Macam chekpid memang tak gemar nak biasakan diri dan keluarga dengan pil tahan sakit. Kalau boleh tahan, tak perlu makan. Macam abangnya, hari ke-3 dah tak makan. Tapi Syafiq kena bagi juga. Dia punya tuttt orang kita kata 'buta'. So masa prosidur memang kulit akan disiat lebih banyak. Dengar dan lihat agak ngeri tapi disebabkan masa tu dalam tempoh bius, dia tak rasa sakit pun. Lepas sehari baru dia mula rasa pedih,

Abang hari ke- 4 dah pakai seluar. Satu statement dia yang tak boleh tahan.

" Mama, abang rasa abang cepat baik sebab abang kuat nangis hari tu"
 ...huh, banyakla ko!

Bagi anak-anak yang seangkatan macam Syafiq. No worry mommies. Peringkat awal kulit akan kelihatan macam bernanah. Actually bukan nanah pun. Itu proses ke arah kulit akan mati, yang mana selepas itu kulit menjadi kering kehitaman. Macam kalau kita luka lah. Lama-lama akan jadi hitam, kering then boleh terkopek sendiri. Dan selalu juga cuci kulit mati dengan air suam dicampur dettol.

Jaga Syafiq pun senang tak banyak ragam walaupun ada juga yang kata..eh, kecik-kecik dah sunat? Dia ok, dia ready dan yang penting masa usia 5 tahun, dia dah rasa sakit sunat dan biarlah dia ingat pengalaman itu sampai bila-bila. Pengalaman berharga menjadi lelaki, waaah gitu...dan dia minum pati ikan haruan ok. Setengah botol pun dia boleh telan. Yang selebihnya makpak minum untuk bagi semangat (tak nak membazir iye jugak..hahaha).

Di hari ke-6 dua-dua anak chekpid dah berseluar. Cuma Syafiq still ikat penapis kat dalam seluar, protection dari tersentuh kulit dia yang belum kering sepenuhnya.Bukan setakat berjalan, siap berlari. Kita yang terjerit-jerit pesan itu ini, budak-budak rilek je. Biasalah mak-mak kan..risau HARUS lebih.

Dan hari ke-7 siap naik basikal. Dengan alasan 'kitorang tak naik, kitorang duduk belakang je'. Sepupunya yang kecik keding mengayuh. Ko bayangkan. Buatnye jatuh tergolekdok, tak ke naya. Sabor makjemahhhh. Actually hari itu kami balik kampung sempena kenduri kesyukuran. Budak-budak seronok jumpa sepupu sepapat katakan, kita sibuk dalam rumah dia pun sibuk juga dengan projek luar rumah.

Apa pun, syukur alhamdulillah. Selesai satu perkara lagi. Selepas ini, dah boleh jadi imam atau solat sebaris dengan orang dewasa di saf depan, insya Allah

6 comments:

Unknown said...

agak kurang paham dengan kain pelekat, tali rafia & penapis plastik..huu
Tapi agak kretip di situ :)

Chekpid said...

oo tak paham eh...nanti ai kasik demo :)

safuaria said...

Aaa la x leh imagine.. buh pics boleh? anak sy br berkhatan mlm td..nangis takut nak kencing..huhu

Chekpid said...

safuaria nanti saya buat entry ye. Happy to share

salzahari said...

ngeri dengar....

mrspuex said...

persediaan utk my lil hero..

eyh..lameee lgikk...

ambik utk rujukan..:D